Wie is er de afgelopen tijd niet mee overladen? Alle Black Friday deals. En dan is het nu weer 'cyber-monday'. Een Amerikaans fenomeen wat hier in ons kleine Nederland in mijn optiek de plank volledig misslaat. Oorspronkelijk (in Amerika) bedoeld om oude voorraad van grote bedrijven alsnog te verkopen en ruimte te maken voor nieuwe spullen. En dan nu in Nederland.. kortingen die heel vaak geen echte korting zijn, maar prijzen van producten die eerst duurder zijn gemaakt, om zo toch de korting te kunnen geven. Producten die in Juni waarschijnlijk zelfs goedkoper waren of zullen zijn.
En ik ben zelf ook niet vies van korting, verre van zelfs. Ook ik probeer altijd de beste deal te krijgen. Dat heeft waarschijnlijk toch te maken met het 'Hollander' zijn, het voor een duppie op de eerste rij willen zitten. Wel ben ik erachter dat ik liever iets meer betaal voor goede kwaliteit, of een kleinere ondernemer, omdat ik weet hoe lastig het is. Als kleine ondernemer is het onmogelijk concurreren met de grote reuzen. Die werken met zulke grote aantallen, dat is in mijn geval onmogelijk.
En klein rekenvoorbeeldje:
Hier onder een klein rekenvoorbeeldje aan wat ik 'verdien' aan bijvoorbeeld de wattenschijfjes in de bamboe houder:
Kostenpost | prijs |
---|---|
Inkoop product | €11.75 |
Verzendkosten naar mij toe | €0.20 |
Verpakkingskosten naar klant toe | €1.50 |
Gebruik G/W/L | €0.50 |
Gebruik Printer en papier (o.a. adreslabels) | €0.50 |
Reclamekosten | €0.50 |
Totaal kosten | €14.95 |
---|
De consumentenprijs is €21.99. Haal daar de kosten vanaf en dan hou ik over: €7.04
En dan heb ik de luxe dat ik vanuit huis kan werken en dus geen huur van een pand heb en heb ik mijn eigen 'salaris' nog maar even buiten beschouwing gelaten. Want de realiteit is dat alles wat er 'verdiend' wordt eigenlijk regelrecht terug in de zaak gaat. Voor het aanbieden van nieuwe producten, voor een betere communicatie, voor een keurmerk, voor het maken van mooie duidelijke product foto's, etc etc.
Dus hoe graag ik ook zou willen om enorme kortingen te geven, dat is gewoon niet haalbaar. Liever geef ik eerlijke prijzen, een goed en eerlijk product, goede service en als het kan korting. Ik probeer mijn producten zoveel als mogelijk uit Nederland te halen, van kleinere bedrijven, van bedrijven die net als ik gewoon goede producten willen leveren voor een eerlijke prijs.
Het is momenteel in het ondernemersland ook crisis voor de kleine ondernemers die worden ondergesneeuwd door de grote reuzen met enorme budgetten. En NEE, daarmee wil ik niet zeggen dat ik het slecht heb. Ik heb het geluk dat ik niet volledig afhankelijk ben van mijn bedrijfje. Dat is nog een toekomstdroom. Maar ik mis wel de enorme reclamebudgetten, de markten en fairs waar mensen mijnproducten en naam leren kennen.
Voor mij dus geen Black Friday of Cyber monday. Alleen de vraag om eens te verder te kijken dan de grote reuzenbedrijven. Kijk eens rond in de kleinere webshop, kleinere buurtwinkel en onderscheid je van de massa. Bijzondere dingen kan je vaak vinden op deze plekken!
Reactie plaatsen
Reacties